Conservateur des arbres belges, 2017, collage, 83x63. ( Collection Verbeke Foundation )
Na mijn studententijd heb ik veel onderzoek gedaan naar mijn persoonlijk verleden. Tijdens het doornemen van de vele schriften van mijn grootvader stuitte ik op documenten, telkens in het Frans, die met dezelfde hoofding aanvatten namelijk “Congo Belge”. Een van mijn grootvaders’ schriftjes waarin hij minutieus snoeitechnieken beschreef en illustreerde, werkte ook inspirerend voor mijn latere werk. Na dit alles enkele jaren te laten rusten, bracht ik dit verhaal in relatie met het ambt van mijn vader. Hij werkte toen voor Erfgoed Vlaanderen waar hij de taak kreeg om in heel Vlaanderen alle houtige beplanting met erfgoedwaarde te onderzoeken en te inventariseren. Mijn vader had geleerd uit de onderneming van zijn vader en had dichter bij huis een bijna even groot territorium gekregen van waaruit hij op zoek ging naar uitzonderlijke beplanting. Het overbrengen van al hun kennis, het inventariseren ervan, het gebruik en de waardering van oude snoeitechnieken en beplanting, … zorgt ervoor dat ik als “conservateur des arbres belges” een vaste lijn in mijn oeuvre heb. Ook het documentatiecentrum Bazar Sint-Jozef op de markt te Zottegem van mijn grootmoeders familie was daarin een belangrijke factor.
Vlag - Le conservateur des arbres belges, 2012, print on canvas, 130x150. ( Magische collages - Stedelijk museum Schiedam - Collection Verbeke Foundation )
Le conservateur des arbres belges - tree club , 2021, patch, 33x33.
Le conservateur des arbres belges, 2017, collage, 83x63.
Le conservateur des arbres belges, 2017, collage, 83x63.