COMPOSIET, CAMPO SANTO, Gent, 2014, RAAM103vzw.
KUNSTPOORT EXPO COMPOSIET, 16 november 2024, tekst en fotografie Kathleen Ramboer.
Naast de kleine sculpturen van Kim Vandaele schittert de robuuste nagel van Thijs Van der Linden. In deze kapel toont hij een stevige nagel vervaardigt uit, onder andere, bladen van een boom. Het is een icoon voor zijn gedachtegoed; in het oeuvre van deze kunstenaar staat de boom centraal. Door deze aan religie gelieerde ruimte verwerft de nagel een bijkomend mystiek aura van verlossing, verzoening en herstel, voor mij zweeft er rond dit object een geest van ontmoeting en verbinding, het motto van deze tentoonstelling.
De Pijpketel, Zottegem, 2024.
Expo De Rampe, Kwaremont, 2024.
MÛR GALERIE, Zottegem, 2024.
MEMENTO Kortrijk, Kunstruimte 4n20, 2024.
SALIX @ Schellebelle, 2022.
IN PARADISUM @ Buiten Aardse Kunst Herk-de-Stad, 2022.
© GALLERY GALLERY
Wensboom @ Gallery Gallery, Antwerpen, 2022.
Multiplied!
Multiplied is an exhibition platform founded by Susan Kuijpers and gives artists the opportunity to exhibit and distribute multiples. Multiples are artworks that are made in a series, there is never an original or a unique copy. Every edition of Multiplied is always done in collaboration with different artist-run initiatives or project spaces. For the upcoming 2022 edition, Multiplied and GALLERY GALLERY joined forces.
Through an open call, GALLERY GALLERY and Multiplied invited artists to send in their proposals, and made a curated selection out of all the submissions. Given the large number of applicants, it was a really tough selection proces, yet managed to put together a really strong (international) selection that was based on the combination of the fundamental values of both initiatives: performative, time-based, ephemeral, intangible, perishable, digital, multidisciplinary, conceptual and distributive.
The final selection of artists that are invited to participate are: Zena Van den Block (BE), Cathleen Owens (USA), Tiago Duarte (PT), Thijs Van der Linden (BE), Siemen Van Gaubergen (BE), Koosje Schmeddes (NL), Annelies Rasker (BE), Sam Wills (UK) and Dries Depoorter (BE)!
© Hans put
© Tinneke De Wever
© Hans put
© Hans put
Le conservateur des arbres belges @ CC Beringen, 2022.
Concordia res parvae crescunt, 2021, installatie. 190x50x50.
Expo OMGAAN MET DE DINGEN ( Coupee Collage Collective @ Museum Dr Guislain )
Veel collage kunstenaars maken gebruik van waardeloze materialen als bronmateriaal. Recycleren weggegooide of in onbruik geraakte dragers tot nieuwe werken. Helemaal in de lijn van wat Jaap Kruithof schrijft : "Men moet bewaren, niet om het oude te verheerlijken, maar omdat we moeten hergebruiken in plaats van weggooien." zijn collage kunstenaars vaak verzamelaars, zoekend naar dingen die voor hen waarde hebben, en mogelijk voor niemand anders.
Naar analogie met de vindplaatsen die aan de basis liggen van de verzameling van Kruithof werden ‘de dingen’ op zondag 6 september uitgestald zoals koopwaar op een rommelmarkt, en nodigden we 12 boeiende hedendaagse kunstenaars uit om te komen snuisteren, met één opdracht in het achterhoofd: selecteer één of meerdere voorwerpen, ga er mee aan de slag, herinterpreer ze, en verwerk deze in alle vrijheid.
Tilia tomentosa ‘Brabant’ @ Composte, 2021.
Voor zijn werk op de kunstroute Composte heeft Thijs Van der Linden zich laten inspireren door de leilindes rondom de Kapel der Zeven Weeën te Steenhuize. Origineel waren daar zes leilindes rondom de kapel aangeplant waarvan twee leilindes door de jaren heen zijn afgestorven. Deze twee ontbrekende leilindes werden terug in het leven geroepen in een collage samengesteld uit fragmenten van de nog bestaande leilindes. De positie van deze twee ontbrekende leibomen benadrukt Thijs ook in de kapel door middel van twee cirkels met het opschrift Tilia tomentosa Brabant.
In het Mariabeeld conserveerde de kunstenaar de bladeren van deze Brabantse variant van de Zilverlinde. De bladeren die terug te vinden zijn op de vloer van deze kapel benadrukken de vergankelijkheid van dit werk en zullen de resterende weken van deze kunstroute uitdrogen, verkleuren, composteren en bewandeld worden door de bezoekers. Ze zullen een weg banen op de vloer van de kapel.
Wisteria Floribunda, Coupee collage collective @ Museum Dr. Guislain, 2020.
Magische collages @ Stedelijk museum Schiedam - Collection Verbeke Foundation, 2019.
BELGIAN CONTEMPORARY COLLAGES @Verbeke Foundation, 2019.
Arbre manipulé @ Gallery Van Caelenbergh, 2017.
In 2016 maakte ik een reeks sculpturen met als titel “Arbre manipulé”. Bij elk van deze sculpturen liet ik me inspireren door een holle wilg die me intrigeerde. Ik had toen het idee om deze wilg te bewaren door er een mal van te maken. De afdrukken die uit de mal kwamen, werden op verschillende manieren met elkaar verbonden waardoor er nieuwe vormen ontstonden. Beelden met een unieke textuur van een wilgenboom.
Arbre de la réunion @ Kunst & Zwalm, 2017.